Tak było

Świąteczny koncert
Świąteczny koncert

Już po raz dziesiąty Rada i Zarząd Dzielnicy Śródmieście miały przyjemność zaprosić mieszkańców dzielnicy na wyjątkowy świąteczny koncert, który odbył się 9 grudnia 2018 w Teatrze Syrena przy ul. Litewskiej 3.   

więcej::.
Śródmieście gra dla życia
Śródmieście gra dla życia

30 czerwca 2018 r. w Klubie Palladium odbył się koncert finałowy dziesiątej, jubileuszowej edycji akcji „Śródmieście gra dla życia”, podczas której wraz z Regionalnym Centrum Krwiodawstwa i Krwiolecznictwa zebraliśmy 800 litrów krwi.

więcej::.
Dzień Pamięci Starówki
Dzień Pamięci Starówki

Złożenie kwiatów i zapalenie zniczy w miejscach pamięci, wysłuchanie wspomnień uczestników Powstania Warszawskiego, uroczystość przy głazie znajdującym się przy ul. Kilińskiego, a także muzyczne widowisko pt. "Tu Polska" - tak razem z mieszkańcami śródmieścia już po raz 26. obchodziliśmy Dzień Pamięci Starówki, przypadający co roku 13 sierpnia.

więcej::.

Symulakry

Symulakry

Pracownia Duży Pokój, ul Warecka 4/6, zaprosiła na wystawę dzieł Krzysztofa Glistaka pt. "Symulakry", która trwała do 12 października. Artysta podejmował problem przedstawiania martwej natury w muzealnych galeriach, postrzegania jej jako uśmierconych obiektów lub też wyłącznie jako dzieł sztuki. Wystawa była dofinansowywana przez Dzielnicę Śródmieście.

Muzeum naturalne zdaje się być idealnym przypadkiem przywłaszczania sobie przez człowieka nieswoich tworów jako własne „dzieła sztuki”. Elementy osadzone w przyrodzie, współistniejące w ramach ekosystemu są adaptowane na potrzeby wystawiennictwa. Martwa natura wychodzi ze swoich klasycznych ram, nie jest już kompozycją malarską czy rysunkową, nie jest rzeźbą stworzoną zdolną ręką artysty od początku do końca. Mamy bowiem do czynienia z elementami fauny i flory, które posiadały wszelkie cechy natury ożywionej – tj. poruszały się, odżywiały, rozmnażały itd. Nie mogły więc zostać w takiej formie przeniesione do muzeum, ...ponieważ jego zadaniem nie jest prezentowanie ożywionych form – jest to raczej domena ogrodów zoologicznych, ogrodów botanicznych, palmiarni i im podobnych.

Wystawy w muzeach naturalnych przeważnie posiadają walory edukacyjne, znacznie przewyższające wartości artystyczne czy nawet estetyczne muzeum. Oglądając eksponaty znajdujące się na wystawie, możemy je odbierać na dwa sposoby: jako obiekty uśmiercone, przeobrażone przez człowieka i wystawione lub jako obiekty istniejące – od początku swej egzystencji – tylko jako dzieła sztuki. Z reguły dominuje drugi sposób odbioru, przez co śmierć zostaje oddalona na drugi plan. Eksponaty ogląda się bardziej jak program dokumentalny lub obrazy, niż żywe i przekształcone organizmy. Sytuacja ulega zmianie po podejściu bliżej dioramy, przysunięciu twarzy do szyby, schyleniu się. Znajdując się bliżej eksponatu, jesteśmy bliżej zwierzęcia. Dokładniej oglądamy jego puste, martwe, często sztuczne oczy, fakturę, niewzruszoną nieruchomość łap i nozdrzy. Nigdzie nie mamy możliwości tak bliskiego kontaktu ze śmiercią, a zarazem z zamrożoną w czasie oraz przestrzeni naturą.

Krzysztof Glistak -
ur. 1991, pochodzi ze Śląska, obecnie mieszka w Krakowie. Student kierunku Digital Design na Uniwersytecie Pedagogicznym w Krakowie. Prywatnie zajmuje się fotografią i filmem, krążąc wokół tematyki natury, pustki i przestrzeni. Ponadto zainteresowany socjologią i psychologią.


Projekt był realizowany w ramach programu Scena/Debiuty dofinansowanego przez Miasto Stołeczne Warszawa.
Działania były częścią projektu "Pracownia Duży Pokój. Kulturalna Spółdzielnia Obywatelska" dofinansowanego ze środków Funduszu Inicjatyw Obywatelskich FIO.
 

 









RODO

© 2010-2018 Wydział Kultury i Promocji dla Dzielnicy Śródmieście Urzędu m.st. Warszawy
Wszelkie prawa zastrzeżone
Projekt & cms: www.zaler.pl